TEHNICI DE SHIATSU SI STRETCHING partea a IV a

T E H N I C I    D E    S H I A T S U    S I    S T R E T C H I N G

p a r t e a    a    I V  –  a

5. SHIATSU SI STRETCHING PENTRU SPATE

In cele ce urmeaza, termenul spate se va referi la coloana vertebrala si la cele treizeci si trei de vertebre ce o compun: sapte vertebre cervicale, douasprezece toracale, cinci lombare, cinci sacrale si patru vertebre rudimentare ale coccisului. Aceste vertebre joaca un rol important in sprijinirea capului si in mentinerea pozitiei verticale. Cele douazeci si trei de discuri intervertebrale cartilaginoase actioneaza ca absorbante de socuri pentru vertebre. Muschii spinali permit rasucirea coloanei, aplecarea ei inainte si inapoi, la stanga si la dreapta si extensia ei. Lipsa de exercitiu sau oboseala provoaca rigiditatea acestor muschi, ducand la inhibitia fluxului de substante nutritive care vin, prin limfa si prin sange, catre vertebre si discuri intervertebrale. Drept urmare, spatele se deformeaza, iar discurile intervertebrale se subtiaza in asemenea masura incat pot cu usurinta sa alunece in afara pozitiei lor corecte. Este important sa prevenim acest lucru cu ajutorul unor exercitii zilnice si efectuand procedurile de shiatsu si stretching indicate mai jos, ce au menirea de a face muschii spatelui mai elastici.

REGIUNEA INTERSCAPULARA

Shiatsu

Tratamentul shiatsu pentru spate incepe cu regiunea interscapulara (fig. 1). Deoarece in aceasta parte a corpului este greu sa efectuati shiatsu cu propria mana, e nevoie de tehnici speciale.

null

Exista doua siruri a cate cinci puncte shiatsu pe ambele parti ale spatelui, intre coloana vertebrala si scapula. Pentru a aplica presiunea de tip shiatsu pe partea stanga, aduceti mana dreapta peste umarul stang, plasand indexul, degetul mijlociu si inelarul pe primul punct al regiunii interscapulare stangi (fig. 2). Apasati punctele unu si doi, alternativ, de trei ori fiecare. Presiunea trebuie indreptata spre piept; fiecare apasare va dura trei secunde.

null null

In continuare, intindeti inainte bratul stang, indoiti cotul si relaxati bratul. Petrecand mana dreapta pe sub bratul stang, apasati cu indexul, degetul mijlociu si inelarul al treilea punct, aflat in regiunea interscapulara stanga (fig. 3). Aplicati presiunea asupra acestui punct si asupra punctelor patru si cinci, cate trei secunde pentru fiecare. Repetati de trei ori. Presiunea trebuie indreptata spre piept.

Dupa ce ati efectuat tratamentul pentru partea stanga, procedati la fel pentru partea dreapta. In final, el se efectueaza simultan pe ambele parti, incrucisand bratele pe piept, apasati marginea exterioara a primului punct din regiunea interscapulara stanga cu indexul, degetul mijlociu si inelarul mainii drepte, iar marginea exterioara a primului punct din regiunea interscapulara dreapta cu degetele mainii stangi (fig 4).

null

Presiunea trebuie indreptata in afara, prin tragere, si dureaza trei secunde. Repetati de trei ori. Continuati sa apasati in acelasi fel, pe ambele parti, toate celelalte puncte. Acest tratament shiatsu are drept efect deschiderea scapulelor in afara si determina, astfel, intinderea muschilor regiunii interscapulare. Atunci cand veti reusi sa efectuati acest tratament cu usurinta, inseamna ca ati ajuns sa stapaniti o tehnica de shiatsu si de stretching extrem de sofisticate.

REGIUNILE SUBSCAPULARA SI LOMBARA

Shiatsu si stretching

Mai jos de regiunea interscapulara sunt amplasate doua siruri a cate cinci puncte fiecare (in regiunea subscapulara) si doua siruri a cate cinci puncte in continuare (in regiunea lombara), care pornesc de la a cincea vertebra lombara si merg pana la sacru (fig. 5). Tratamentul shiatsu se efecueaza simultan pe sirul stang si pe cel drept cu ajutorul degetelor mari, indreptate in sus (fig. 6). Celelalte patru degete ale ambelor maini sunt indoite spre abdomen.

null null

Presiunea este dirijata spre abdomen. Fiecare apasare dureaza trei secunde. Repetati de trei ori. Cea mai buna metoda de a apasa primele puncte subscapulare este sa puneti degetele mari cat mai aproape de marginile de jos ale scapulei; altfel spus, degetele mari trebuie sa fie asezate imediat sub scapula.

Stretching-ul consta in presarea simultana, cu miscari scurte, in sus si in jos, cu degetele mari, a fiecarui punct din sirul din stanga si din dreapta (fig. 7). Fiecare apasare dureaza trei

null

secunde. Efectuati o serie completa a acestor miscari de intindere. In regiunea respectiva se afla muschii jgheaburilor vertebrale – muschii spinali si muschii lungi dorsali -, din imediata vecinatate a coloanei vertebrale, si muschii iliocostali, pe partile externe, care controleaza miscarile laterale ale coloanei vertebrale (fig. 8).

null

Stretching-ul aplicat in aceasta regiune da elasticitate muschilor spatelui si usureaza miscarile. Eficienta este si mai mare daca exercitiul se efectueaza in cada cu apa calda sau stand culcat pe o parte, in pat, cand muschii sunt relaxati. Dintr-o asemenea pozitie, apasati cele cinci puncte interscapulare si cele zece din regiunile subscapulare si lombare cu indexul, degetul mijlociu si inelarul, incepand cu partea stanga (fig. 9).

null

REGIUNEA SACRALA

Shiatsu

Muschii jgheaburilor vertebrale pornesc din regiunea sacrala, de la creasta iliaca, si ajung pana la vertebrele lombare, coaste, vertebrele toracale si cervicale. Pe sacru, exista trei puncte de tratament shiatsu (figura 10). Ele se apasa cu varfurile ambelor degete mari, ridicate in sus si atingandu-se, si cu celelalte patru degete ale mainilor aduse spre abdomen (fig. 11). Fiecare presiune dureaza trei secunde. Repetati de trei ori. Deoarece punctele sunt situate direct pe sacru, presiunea trebuie sa fie delicata si moderata.

null null

Stretching-ul spatelui

Intindeti-va pe podea, o perna sub spate. Mai intai, duceti bratele deasupra capului si relaxati-va. Apoi intindeti spatele, tragand cu putere bratele in sus si picioarele in jos (fig. 12). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde; in final, reveniti in pozitia initiala relaxata. Repetati de trei ori.

null

Dupa aceea, continuand sa stati culcat pe spate, indepartati perna. Impreunati-va degetele ambelor maini si, cu palmele intoarse in afara, intindeti bratele in sus. Fara sa miscati partea inferioara a corpului, indoiti spre stanga trunchiul, capul si bratele, cat mai mult posibil (fig. 13). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde. Reveniti in pozitia initiala. Repetati de trei ori, apoi efectuati acelasi stretching spre dreapta, de asemenea de trei ori.

null

Asezati-va pe un scaun si duceti ambele maini la ceafa, impreunand degetele. Apasati cu palmele osul occipital si aplecati trunchiul inainte, cat mai mult posibil (fig. 14). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde. Reveniti in pozitia initiala. Repetati de trei ori.

null

Stand culcat pe spate, cuprinderi cu bratele picioarele, ceva mai jos de genunchi. Trageti genunchii spre corp si ridicati capul de pe podea, cat mai mult posibil (fig. 15). Mentineti pozitia timp de zece secunde. Reveniti cu capul si picioarele pe podea si relaxati-va. Repetati de trei ori.

null

In continuare, culcandu-va pe burta, contractati spatele si, indoind picioarele, aduceti-le aproape de partea superioara a corpului. Tineti labele picioarelor cu ambele maini. Apoi, ridicati picioarele si trunchiul (fig. 16). Ramaneti asa timp de zece secunde. Dupa aceea, eliberati-va mainile si relaxati-va, lasand corpul pe podea, fara a intinde insa picioarele. Repetati de trei ori.

null

Din pozitie verticala, stand cu picioarele usor departate, ridicati ambele maini sus deasupra capului. Indoiti cotul stang si sprijiniti antebratul stang pe cap. Indoiti cotul drept si asezati antebratul drept peste cel stang. Intindeti spatele, aplecand corpul cat mai mult posibil spre stanga (fig. 17). Ramaneti in aceasta pozitie timp de zece secunde. Reveniti in pozitia initiala. Repetati de trei ori. Efectuati acelasi exercitiu de stretching pe partea dreapta.

null

Exercitiul de rasucire a trunchiului se executa din pozitie verticala, cu picioarele usor departate (fig. 18).

null

Asezati un scaun cu spatarul spre dumneavoastra, suficient de aproape, si usor in spate. Fara sa miscati picioarele, rasuciti trunchiul spre stanga, cat mai mult posibil. Apucati spatarul scaunului si mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde (fig. 19). Repetati de trei ori. Procedati la fel in partea stanga.

null

Un alt exercitiu de rasucire se efectueaza folosind drept sprijin un perete. Din pozitie verticala, cam la treizeci de centimetri de perete, cu spatele la el si cu picioarele usor departate, rasuciti cat mai mult trunchiul spre stanga. Apoi, cu coatele usor indoite, puneti ambele palme pe perete, mai sus de inaltimea umerilor (fig. 20). Mentineti aceasta pozitie zece secunde. Reveniti cu trunchiul in pozitia initiala. Repetati de trei ori. Dupa aceea, efectuati acelasi exercitiu spre dreapta de trei ori.

null

In continuare, stand cu fata la perete, la aproximativ cincizeci de centimetri de el, ridicati ambele brate – distanta dintre ele sa fie egala cu latimea umerilor. Puneti ambele palme pe perete. Apoi, fara a modifica pozitia mainilor sau a picioarelor, tinand talpile lipite de podea, indoiti genunchii si lasati usor corpul in jos (figurile 21 si 22). Mentineti aceasta pozitie timp de douazeci de secunde. Reveniti in pozitia initiala. Repetati de trei ori.

null null

Stimularea palmara si digitala a nervului spinal

Stimularea reflexelor nervului spinal amelioreaza atat functionarea lui cat si functionarea organelor interne care sunt in relatie cu el. In acelasi timp, acest tratament contribuie la cresterea elasticitatii grupelor musculare aflate de ambele parti ale coloanei vertebrale. Intrucat procedura este efectuata cu mainile tinute la spate, veti avea nevoie de mobilitate si de elasticitatea muschilor bratului, pentru a realiza o miscare lina din articulatiile umerilor si ale coatelor. De aceea, ea trebuie efectuata numai dupa o buna incalzire a bratelor.

Din pozitie verticala, stand comod, duceti ambele brate la spate si uniti palmele cu degetele lasate in jos (fig. 23). Intoarceti mainile in asa fel incat varfurile degetelor sa fie indreptate spre corp. Continuati sa le intoarceti pana cand varfurile degetelor ajung sa fie ridicate in sus, degetele mici fiind lipite de coloana vertebrala (figurile 24 si 25).

null null null

Dupa aceea, impingeti mainile in sus, cat mai mult posibil, tinand in continuare degetele mici lipite de sira spinarii (fig. 26). Din aceasta pozitie incepe stimularea palmara-digitala a nervului spinal. Degetele mici raman in continuare in contact cu coloana vertebrala, iar mainile coboara, masand de sus in jos spatele (fig. 27). Apoi masati spatele in sus, pana in locul in care ajungeti cu mainile. Miscarile trebuie sa fie rapide. Repetati ciclul de zece ori. In final, lasati degetele mici sa alunece, mai intai la stanga, apoi la dreapta coloanei vertebrale; efectuati aceeasi urcare si coborare de zece ori, pentru fiecare parte (fig. 28).

null null null

Efecte

Tratamentele respective ajuta la reglarea functiilor organelor interne, la cresterea elasticitatii muschilor jgheaburilor vertebrale, la prevenirea discopatiilor, la prevenirea osificarii ligamentelor vertebrale, a cirozei, lordozei, scoliozei, spatelui plat, lumbago-ului sciaticii si deformarilor vertebrale.

6. SHIATSU SI STRETCHING PENTRU CAP

Inainte de a efectua acest tratament, acoperiti-va capul cu un prosop subtire sau cu o bucata de bumbac, pentru a nu va trage de par si pentru a nu va murdari degetele cu ulei si alte produse cosmetice. Puteti renunta la prosop daca aplicati tratamentul imediat dupa spalarea parului.

Shiatsu asupra liniei parietale mediane

De-a lungul liniei parietale mediane, pornind de la zona superioara de insertie a parului, sunt amplasate sase puncte de tratament shiatsu. Aplicati presiunea asupra fiecaruia cu degetele – indexul, mijlociul si inelarul – ambelor maini suprapuse, mana dreapta aflandu-se dedesubt. Fiecare apasare trebuie sa dureze trei secunde si sa fie perpendiculara pe suprafata capului (figurile 1 si 2). Repetati de trei ori.

null null

Shiatsu pe regiunea temporala

De o parte si de alta ale celor sase puncte situate pe linia mediana, exista siruri alcatuite din cate sase puncte, care merg transversal pe regiunea temporala, lateral si spre spate, pana la linia de insertie a parului (fig. 3). Apasati fiecare punct din sirurile care pornesc spre stanga si spre dreapta, cu indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini, incepand de la al saselea punct al liniei mediane (fig. 4).

null null

Procedati in acelasi fel si cu sirurile ce pornesc de la al cincilea punct, apoi de la al patrulea si asa mai departe, pana cand le epuizati pe toate, terminand cu acelea care pornesc – la stanga si la dreapta – de la primul punct situat pe linia mediana. Fiecare apasare trebuie sa dureze trei secunde si sa fie perpendiculara pe suprafata capului.

Shiatsu pe regiunea occipitala

Linia mediana de sase puncte pentru zona occipitala porneste imediat dupa al saselea punct din sirul parietal median si continua pana la medulla oblongata (fosa nucala). Apasati fiecare dintre aceste puncte timp de trei secunde, cu indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini suprapuse, mana dreapta aflandu-se dedesubt (figurile 5 si 6). Repetati de trei ori.

null

In afara punctelor de pe linia occipitala mediana, de fiecare parte a capului exista sase siruri a cate trei puncte fiecare (fig. 7). Cu indexul, mijlociul si inelarul fiecarei maini, apasati simultan fiecare punct, de la stanga la dreapta, pornind de la al saselea punct de pe linia mediana, continuand cu al cincilea, al patrulea etc, pana cand toate punctele au fost tratate (fig. 8). Fiecare apasare dureaza trei secunde. Repetati de trei ori.

null

Stretching-ul capului

Desi lasa impresia ca este compus dintr-o singura bucata, craniul este, de fapt, alcatuit din mai multe oase. De exemplu, numai in portiunea care adaposteste creierul exista sapte oase legate prin suturi. Aceste suturi se inchid treptat, o data cu varsta si cu dezvoltarea creierului, pana cand, in cele din urma, oasele craniului se sudeaza intre ele. Desi variaza de la individ la individ, procesul de fuzionare a oaselor craniene este mai lent decat al altor oase ale corpului omenesc. Presiunea shiatsu si stretching-ul, daca sunt efectuate pe aceste suturi, stimuleaza functiile creierului.

null null

Mai intai, aplicati stretching-ul asupra suturii coronale (fig. 9), care nu se inchide complet decat in jurul varstei de patruzeci de ani. Impreunati degetele mainilor si asezati-le pe crestetul capului. Miscati mainile cate o secunda inainte si inapoi (fig. 10). Repetati de trei ori.

Pentru a face intinderea pe sutura sagitala – care se inchide complet la varsta de 35 de ani (fig. 9) -, impreunati degetele ca in exercitiul precedent si miscati mainile o secunda la stanga si una la dreapta (fig. 11). Repetati de trei ori.

Sutura lambdoida este amplasata in zona occipitala (fig. 12), si se inchide complet in jurul varstei de patruzeci si cinci de ani. Impreunati-va degetele si apasati cu palmele regiunea occipitala. Apoi, pe o portiune care se largeste spre partea de sus, miscati mainile in diagonala in sus si in jos, fiecare miscare durand o secunda. Repetati de trei ori (fig. 13).

null null null

In partea de jos a osului occipital se afla sutura occipitomastoidiana (fig. 12), care se inchide complet numai in jurul varstei de optzeci de ani. Impreunand degetele ambelor maini, apasati cu palmele regiunea aflata in partile laterale ale apofizei mastoide si trageti – o secunda spre stanga si una spre dreapta (fig. 14). Repetati de trei ori.

Sutura zigomaticofrontala, amplasata in regiunea temporala (fig. 15) se inchide complet in jurul varstei de saizeci si cinci de ani. Intinderea se face cu buricele indexului, degetului mijlociu si inelarului fiecarei maini (degetele fiind indreptate usor in sus) asezate pe portiunea situata putin mai sus de colturile exterioare ale ochilor. Simultan, ridicati si coborati degetele, fiecare actiune durand o secunda (fig. 16).

null null null

Sutura scuamoasa, aflata in regiunea temporala (fig. 15) nu se inchide decat in jurul varstei de optzeci de ani. Simultan, apasati cu palmele regiunea temporala, pe ambele parti, tinand degetele lipite si indreptate in sus. Miscati mainile cate o secunda in sus si in jos (fig. 17). Repetati de trei ori.

Dupa ce ati terminat tratamentele de shiatsu si stretching, stimulati in continuare creierul cu vibratii usoare pe tot capul (fig. 18).

null

Stretching-ul parului

O ingrijire atenta poate preveni albirea prematura si caderea parului – fenomene care cunosc o raspandire din ce in ce mai mare in randurile tineretului, in zilele noastre. Daca nu se iau masurile necesare, grasimea subcutanata se acumuleaza sub scalp, incetinind metabolismul, facand ca pielea capului sa se lase, ceea ce duce la caderea sau albirea parului (figurile 19-21). In acelasi timp, pielea fetei devine flasca si ridata. Daca ingrijim numai fata nu rezolvam problema, deoarece este necesar sa tratam mai intai scalpul.

null null null

Atunci cand scalpul este intr-o stare buna, pielea fetei devine neteda, capata luciu si aspect tineresc. Extrem de eficient, in acest sens, este stretching-ul capului indicat anterior, deoarece stimuleaza scalpul si radacinile parului, imbunatatind astfel circulatia si hranirea in zona piloasa. Utilizand in permanenta tratamentele shiatsu si stretching, fara sa recurgeti la tehnici artificiale, veti ajunge sa aveti un par cu luciu natural. Dupa ce v-ati spalat si v-ati uscat bine parul, efectuati mai intai tratamentul shiatsu pentru cap, descris mai inainte. Apoi, cu toate degetele ambelor maini, apucati parul, aproape de radacina, si trageti (fig. 22). Miscand degetele dintr-un loc in altul pe toata

null null

suprafata capului, continuati sa-l trageti in mod ritmic timp de vreo doua-trei minute, fiecare actiune durand doar o secunda (fig. 23). In continuare, cu buricele celor cinci degete ale ambelor maini, aplicati vibratii asupra intregului scalp (fig. 24). Fiecare vibratie trebuie sa dureze cinci secunde.

Efecte

Acest tratament este bun impotriva insomniei, durerilor de cap, migrenelor, senzatiei de greutate in cap, parului insuficient hranit, pierderilor de memorie, nevrozelor, senilitatii premature, dementei senile, alopeciei si nevralgiei occipitale.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s