TEHNICI DE SHIATSU SI STRETCHING partea a V a

T E H N I C I    D E    S H I A T S U    S I    S T R E T C H I N G

p a r t e a    a    V  –  a

7. SHIATSU SI STRETCHING PENTRU FATA

Shiatsu pentru frunte

Intre zona dintre sprancene si linia de insertie a parului, pe linia mediana a fetei, sunt amplasate trei puncte de tratament shiatsu (fig. 1). Suprapuneti indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini (mana dreapta aflandu-se dedesubt) si apasati pe rand aceste puncte, pornind de la cel mai de jos, cate trei secunde pentru fiecare (fig. 2). Repetati de trei ori.

De ambele parti ale celui de-al doilea punct de pe linia mediana a fetei se afla o linie orizontala, alcatuita tot din trei puncte. Cu indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini

null null

apasati simultan fiecare punct, timp de cate trei secunde, pornind din interior spre exterior. Repetati de trei ori (fig. 3).

Shiatsu de ambele parti ale nasului

De fiecare parte a nasului, incepand de la coltul ochilor si mergand spre nari, este amplasat un sir de trei puncte shiatsu (fig. 4). Lucrand simultan cu ambele maini, puneti degetul mijlociu peste unghia aratatorului si apasati cu buricul acestuia din urma fiecare punct timp de cate trei secunde (fig. 5). Repetati de trei ori.

null

Shiatsu pe regiunea zigomatica

Plasati aratatoarele, degetele mijlocii si inelarele ambelor maini pe marginile exterioare ale oaselor zigomatice (figurile 6 si 7).

null

Pornind de la primul punct, apropiat de nas, apasati pe rand punctele de pe cele doua linii orizontale, situate de-a lungul oaselor zigomatice. Presiunea se aplica printr-o tragere laterala. Fiecare apasare trebuie sa dureze trei secunde. Repetati de trei ori. Aceasta procedura fortifica pielea obrajilor (fig. 10).

null

Shiatsu pentru gura

Utilizand aceleasi degete ca pentru regiunea zigomatica, apasati pe rand cele doua siruri de cate trei puncte care pornesc de la colturile gurii si merg pana la unghiul mandibulei (figurile 8 si 9). Fiecare apasare trebuie sa dureze trei secunde. Repetati de trei ori. Aceasta procedura corecteaza lasarea (curbarea) in jos a gurii (fig. 10)

null null

Shiatsu pentru mandibula

Plasati indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini pe orificiul mentonier, sub colturile gurii, si apasati simultan cu degetele mari cele doua siruri a cate trei puncte situate de-a lungul mandibulei, incepand din interior si mergand spre unghiul mandibular (figurile 11-13). Aceasta procedura previne lasarea pielii de sub barbie (fig. 10).

null null null

Shiatsu pentru regiunea din jurul ochilor

Fiecare ochi este inconjurat de cate un sir supraorbital si unul suborbital, alcatuite din cate trei puncte shiatsu (fig. 14). Efectuati tratamentul cu multa grija, pentru a nu exercita presiunea direct asupra ochiului. Se incepe cu fosa suborbitala, pornindu-se dinspre interior spre exterior, apasand simultan sirurile din stanga si din dreapta cu indexul, mijlociul si inelarul ambelor maini.

Fiecare presiune va dura trei secunde. Repetati de trei ori, apoi efectuati acelasi tratament asupra fosei supraorbitale (fig. 15).

null null

In continuare, utilizand aceleasi degete, apasati fiecare punct din cele trei siruri de pe regiunea temporala, pornind de la coltul exterior al ochilor (figurile 16 si 17).

null

Presiunea trebuie sa fie efectuata ca si cum am trage pielea spre ureche. Fiecare apasare trebuie sa dureze trei secunde. Repetati de trei ori pentru fiecare punct.

Stretching pentru frunte

Plasati indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini – tinute orizontal – de fiecare parte a liniei mediane a fruntii, deasupra spatiului dintre sprancene. Apasati puternic pielea cu buricele degetelor si imprimati o miscare de alunecare in sus, oprindu-va la linia parului (fig. 18). Ramaneti asa zece secunde. Apoi relaxati degetele. Repetati de trei ori.

null null

Pentru stretching-ul orizontal al fruntii, puneti cele trei degete ale ambelor maini langa linia mediana. Apoi, cu o miscare de tragere, faceti ca degetele sa alunece simultan la stanga si la dreapta, pana la linia de implantare a parului pe tample (fig. 19). Efectuati intinderea timp de zece secunde, apoi ridicati degetele si relaxati-va. Repetati de trei ori.

Stretching pentru nari

Mai intai, faceti muschii nasului mai flexibili efectuand tratamentul shiatsu pe ambele parti ale nasului. Apoi, cu aratatoarele ambelor maini, apasati simultan partea stanga si cea dreapta ale narilor (fig. 20). Aceasta presiune pregateste urmatorul procedeu prin cresterea elasticitatii muschilor dilatatori ai nasului (fig. 21).

null null null

Fiecare presiune trebuie sa dureze trei secunde. Repetati de trei ori.

Intindeti narile, dilatandu-le si inspirand aerul cu ele timp de zece secunde (fig. 22) Apoi, relaxandu-le, expirati putin cate putin, timp de cinci secunde. Expiratia brusca reduce mult eficienta acestui exercitiu. Repetati de trei ori.

Acest tratament va usureaza respiratia si va mareste vitalitatea.

Stretching pentru ochi

Acest exercitiu consta in miscari repetate sus-jos, care se executa cu indexul, peste unghia caruia este plasat buricul degetului mijlociu. Intai, se efectueaza asupra punctelor dintre nas si colturile interioare ale ochilor, apoi asupra punctelor amplasate in centrul sprancenelor, in regiunea supraorbitala, apoi in regiunea suborbitala si, in sfarsit, asupra punctelor situate pe tample, intre colturile exterioare ale ochilor si sprancene (fig. 23). Miscarile sus-jos trebuie efectuate simultan pe stanga si pe dreapta, cate o secunda pentru fiecare punct; se repeta de trei ori (fig. 24).

null null

In continuare, rotiti incet globii ambilor ochi, mai intai de zece ori spre stanga, apoi de zece ori spre dreapta (figurile 25 si 26). Repetati de zece ori in fiecare directie, intr-un ritm cat mai rapid. Acest exercitiu de stretching invioreaza ochii si confera elasticitate muschilor optici.

null null

Stretching-ul maxilarelor

Intindeti maxilarele prin impingerea in fata a buzei de jos (fig. 27). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde, apoi relaxati-va cinci secunde; repetati de trei ori.

null

Stretching-ul intregii fete

Departati usor degetele mainii drepte si, punand centrul palmei pe varful nasului, acoperiti o cat mai mare suprafata a fetei. Apoi, folosind o presiune de absorbtie, apropiindu-va usor degetele, ridicati cu buricele si baza degetelor si trageti in sus pielea fetei; contractati fruntea, ochii, nasul si gura, adica intreaga fata (figurile 28 si 29). Ramaneti asa zece secunde, dupa care relaxati-va. Apoi, intindeti toata fata prin ridicarea sprancenelor, holbarea ochilor, umflarea narilor, deschiderea cat de larga a gurii si scoaterea afara a limbii (fig. 30). Mentineti pozitia timp de zece secunde. Alternati contractia cu intinderea. Fiecare din ele va fi executata de trei ori.

null null null

Efecte

Aceste exercitii imbunatatesc aspectul fetei, regleaza vederea, previn blocarea nazala, sinuzita, paralizia faciala si paradontoza, fortifica dintii si le calmeaza durerile, inlatura oboseala ochilor.

8. SHIATSU SI STRETCHING PENTRU TORACE

Shiatsu

In regiunea toracala intalnim muschii intercostali externi, situati aproape de suprafata, prin intermediul carora sunt ridicate coastele in timpul inspiratiei (figurile 1 si 2), si muschii intercostali interni, situati mai jos de muschii intercostali externi, care coboara coastele in timpul expiratiei (figurile 3 si 4).

null null

null null

 

 

 

 

 

 

Presiunea shiatsu aplicata intre coaste confera elasticitate acestor muschi. De fiecare parte a toracelui, exista sase siruri alcatuite din cate patru puncte shiatsu.

Tratamentul incepe de sus, de la prima coasta, mergand pana la a patra. Departati usor indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini si plasati-le pe marginile stanga si dreapta ale sternului; de fiecare parte, puneti indexul intre prima si a doua coasta, degetul mijlociu intre a doua si a treia coasta si inelarul intre a treia si a patra coasta. Simultan, apasati cu aceste degete fiecare dintre cele patru puncte situate la stanga si la dreapta, pe liniile ce duc lateral. Fiecare presiune trebuie sa dureze trei secunde. Efectuati acelasi tratament cu degetele plasate intre a patra si a cincea coasta, intre a cincea si a sasea si intre a sasea si a saptea. Repetati de trei ori.

Stretching

Plasati buricele indexului, degetului mijlociu si inelarului ambelor maini pe muschii intercostali, intre prima si a doua coasta, intre a doua si a treia, intre a treia si a patra coasta, aproape de stern. Apoi, simultan, lasati degetele sa alunece spre exteriorul toracelui, intinzand muschii treptat. Cand degetele au atins limita exterioara, inspirati si mentineti pozitia timp de zece secunde (fig. 5). In urmatoarele cinci secunde, expirati incet. Utilizati acelasi tip de stretching si asupra muschilor intercostali situati intre a patra si a cincea, a cincea si a sasea, a sasea si a saptea coasta (fig. 6). In final, inspirati adanc, apoi tineti-va respiratia timp de cinci secunde (figurile 2 si 4). Repetati inspiratia si intinderea de trei ori.

 

null null

 

 

 

 

 

Pentru a intinde muschiul marele pectoral si muschii intercostali, duceti bratele la spate, impreunandu-va degetele, cu palmele spre interior. Intindeti bratele in spate, impingand totodata pieptul inainte (figurile 7 si 8). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde, apoi relaxati-va. Repetati de trei ori.

null null

In continuare, tinand picioarele lipite, asezati-va in dreptul unei usi, cu spatele la aceasta. Intindeti-va bratele inapoi si apucati cu mainile rama usii, de fiecare parte. Inclinati-va in fata cat mai mult posibil, fara sa va miscati picioarele (fig. 9). Ramaneti in aceasta pozitie cincisprezece secunde. Repetati de trei ori.

null

Aceste exercitii de stretching confera elasticitate muschiului marele pectoral si muschilor intercostali si usureaza respiratia.

Efecte

Aceasta terapie previne nevralgia intercostala, astmul bronsic, arsurile la stomac, stimuleaza functiile inimii, regleaza respiratia si, la femei, imbunatateste aspectul sanilor.

9. Shiatsu si stretching pentru regiunea abdominala

Shiatsu pentru abdomen (organele digestive si muschii abdominali)

Imbunatatirea digestiei si a absorbtiei este extrem de importanta pentru circulatia substantelor nutritive catre muschi, oase si alte organe ale corpului, regland astfel functionarea organelor interne. In acest context, tratamentul shiatsu si stretching-ul, efectuate asupra regiunii abdomenului, sunt extrem de eficiente. Dar nici o procedura nu trebuie sa se desfasoare pe nemancate sau imediat dupa masa. Pozitia adoptata este culcat pe spate.

Tratamentul shiatsu consta in presiunea asupra abdomenului cu ambele maini, stanga fiind asezata peste dreapta. Primul punct este situat imediat sub diafragma. Al doilea se afla deasupra intestinului subtire, al treilea deasupra vezicii urinare, al patrulea deasupra colonului ascendent, al cincilea deasupra ficatului, al saselea deasupra colonului transvers, al saptelea deasupra pancreasului, al optulea deasupra colonului descendent, al noualea deasupra colonului sigmoid si al zecelea deasupra rectului. Ele sunt situate mai intai pe o linie descendenta, dreapta, pe centrul abdomenului, si apoi in cerc (fig. 1). Apasati fiecare punct, timp de trei secunde; repetati de trei ori (fig. 2). In toate aplicatiile de shiatsu pe abdomen, presiunea trebuie sa fie coordonata cu respiratia. Inspiratia preceda presiunea, aceasta fiind aplicata in timpul expiratiei.

null null null

Dupa ce ati exercitat presiunea cu mainile suprapuse, apasati aceleasi puncte cu buricele indexului, degetului mijlociu si inelarului ambelor maini (fig. 3). Fiecare presiune trebuie sa dureze trei secunde; repetati de trei ori.

Shiatsu pentru regiunea intestinului subtire

Cele opt puncte din aceasta regiune sunt grupate in jurul ombilicului, incepand cu punctul unu, situat in partea dreapta, mai jos de ombilic (fig. 4).

null

Apasati fiecare punct cu indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini, varfurile degetelor atingandu-se. Fiecare presiune dureaza trei secunde. Repetati de trei ori.

Shiatsu pentru regiunea colonului sigmoid

Cele patru puncte ale acestei regiuni sunt situate pe o linie oblica, descendenta, la stanga, mai jos de ombilic (fig. 5).

null

Apasati fiecare punct timp de trei secunde cu indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini, varfurile degetelor atingandu-se. Repetati de trei ori.

Shiatsu pentru muschii drepti abdominali

In timpul inspiratiei, muschii drepti abdominali, care au rolul de a proteja organele interne, contracta abdomenul. Cu ajutorul tratamentului shiatsu, acesti muschi devin mai elastici si astfel amelioreaza functionarea organelor interne, permitandu-le sa reziste mai bine la stres.

Muschii drepti abdominali se intind pe verticala in centrul regiunii abdominale (fig. 6).

null

Presiunea se exercita simultan, timp de trei secunde, cu indexul, mijlociul si inelarul ambelor maini, asupra sirurilor alcatuite din cate sase puncte, situate de partea stanga si dreapta a muschilor drepti abdominali. Repetati de trei ori.

Shiatsu pentru muschii oblici abdominali (externi si interni)

Muschii oblici abdominali externi sunt situati la suprafata, deasupra muschilor oblici abdominali interni. Ambele serii de muschi sunt amplasate in diagonala pe abdomen (fig. 7).

null

Sase puncte de tratament shiatsu sunt situate pe linii care se departeaza pe masura ce coboara. Presiunea se aplica simultan cu indexul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini asupra fiecarui punct din sirurile respective. Repetati de trei ori.

Stretching pentru organele interne abdominale

Stretching-ul se executa pentru toate organele din aceasta zona (vezi fig. 1 si 4). Mai intai se aplica o presiune rapida palmara, alternand cu tragerea si impingerea pe regiunea colonului descendent si a celui ascendent. Palma mainii drepte este plasata peste colonul descendent, mana stanga fiind asezata peste cea dreapta. Apoi, presiunea se exercita pentru a trage colonul spre dreapta

null

(fig. 8). Ramaneti in aceasta pozitie cinci secunde, apoi relaxati-va. Tratati colonul ascendent in acelasi fel (fig. 9). Mentineti pozitia timp de cinci secunde. Repetati de trei ori, alternand presiunea aplicata asupra colonului descendent cu cea asupra colonului ascendent.

In cazul intestinului subtire se executa stretching-ul circular. Lipind palma dreapta pe ombilic si punand mana stanga deasupra ei, aplicati o presiune circulara in sensul acelor ceasornicului, cu o rotatie pe secunda (fig. 10). Repetati de zece ori. Este important ca palma mainii sa ramana tot timpul in contact strans cu pielea abdomenului.

null

Stretching-ul pentru stomac incepe cu zece secunde de vibratii aplicate cu ambele maini – mana dreapta lipita de pielea din regiunea stomacului, iar cea stanga deasupra ei (fig. 11). Apoi, puneti varfurile indexului, degetului mijlociu si inelarului ambelor maini pe centrul stomacului, la inaltimea diafragmei, si lasati degetele sa alunece de-a latul abdomenului, spre ultimele coaste (fig. 12 si 13). Retineti pozitia zece secunde.

null null

Stomacul persoanelor ce sufera de gastroptoza (caderea stomacului) nu este situat sub diafragma, ci mai jos de ombilic. In aceste cazuri, palma dreapta este pusa ferm pe piele deasupra stomacului, in pozitia respectiva. Mana stanga este asezata deasupra celei drepte si ambele sunt folosite pentru a ridica stomacul spre diafragma (fig. 14). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde. Repetati de trei ori.

null null null

Pentru a trata ficatul, plasati varfurile indexului, degetului mijlociu si inelarului ambelor maini in centrul zonei coastelor, pe partea dreapta. Palmele ambelor maini sunt intoarse usor in interior si in sus (fig. 15). Din aceasta pozitie, lasati palmele sa alunece spre dreapta si spre stanga, pana cand mana dreapta ajunge sub coastele din partea dreapta, iar mana stanga poposeste putin mai sus, pe marginea exterioara a coastelor din partea stanga (fig. 16). Mentineti pozitia timp de zece secunde. Repetati de trei ori.

In continuare, cu varfurile indexului, degetului mijlociu si inelarului ambelor maini, in pozitia aratata in fig. 15, lasati mainile sa alunece in jos pana aproape de ombilic (fig. 17). Mentineti pozitia timp de zece secunde. Repetati de trei ori.

null null

Pentru a trata vezica urinara, plasati varfurile indexului, degetului mijlociu si inelarului ambelor maini pe zona vezicii urinare (in centrul abdomenului inferior, pe aceeasi linie cu ombilicul) (fig. 18). Apoi, lasati degetele sa alunece simultan spre dreapta si spre stanga (fig. 19). Mentineti pozitia timp de zece secunde. Repetati de trei ori.

In sfarsit, tratati colonul sigmoid prin plasarea celor trei degete de la ambele maini, cu varfurile apropiate, in centrul zonei situate la stanga si mai jos de ombilic (fig. 20). Apasati ferm palmele mainilor pe piele. Apoi, lasati degetele mainii stangi sa alunece in sus, pe diagonala spre exterior, iar degetele mainii drepte pe diagonala in jos, spre centrul corpului (fig. 21). Mentineti pozitia timp de zece secunde. Luati mainile de pe corp si reveniti in pozitia initiala. Relaxati-va timp de cinci secunde. Repetati de trei ori.

null

Stretching pentru muschii abdominali

Ingenuncheati pe podea, tinand spatele drept. Apoi, aplecati-va spre spate si puneti cate o mana pe fiecare talpa rasucita in sus. Ramaneti asa zece secunde, apoi relaxati-va timp de cinci secunde. Repetati de trei ori.

null null

Din pozitia culcat cu fata in jos, ridicati picioarele si trunchiul. Apucati fiecare glezna cu mana corespunzatoare (fig. 23). Accentuati extensia si ramaneti astfel zece secunde. Apoi, reveniti in pozitia initiala. Relaxati-va timp de cinci secunde. Repetati de trei ori.

In sfarsit, stand cu spatele la perete, la o distanta de aproximativ cincizeci de centimetri, cu picioarele usor departate si intinse, aplecati-va spre spate, pana ajungeti sa priviti peretele. Lipiti palmele de acesta, cu degetele indreptate in jos (fig. 24).

null

Aplecati spatele si mai mult si mentineti pozitia timp de zece secunde. Reveniti in pozitia initiala. Relaxati-va timp de cinci secunde. Repetati de trei ori.

Efecte

Aceasta terapie regleaza digestia si urinarea; previne constipatia, raceala si gastroptoza; indeparteaza grasimea in exces; calmeaza tulburarile stomacului datorate nervozitatii; stimuleaza functiile stomacului, ale intestinelor si ale ficatului, mareste pofta de mancare.

Sursa

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s