TEHNICI DE SHIATSU SI STRETCHING partea I

T E H N I C I    D E    S H I A T S U    S I    S T R E T C H I N G

p a r t e a    I

1. INCALZIREA

In general, se spune ca gestul de frecare a palmelor una de cealalta este specific negustorului dornic sa vanda ceva unui client. Din punct de vedere medical, insa, respectiva frecare concentreaza si imbunatateste circulatia in degete si calmeaza creierul. Imbunatatirea circulatiei confera flexibilitate degetelor si sporeste sensibilitatea tactila a varfurilor degetelor, permitandu-i persoanei care foloseste shiatsu sa aprecieze corect starea pielii si a muschilor pacientului si sa se hotarasca asupra intensitatii presiunii pe care trebuie s-o aplice. Prin urmare, executand aceste exercitii de incalzire a mainilor si a degetelor, creste eficienta terapiei shiatsu sau a stretching-ului.

Dupa cum veti vedea mai tarziu, pe degete si pe palme exista puncte reflexe care sunt corelate cu organele interne. Daca veti executa shiatsu si stretching cu degetele si cu palmele, veti stimula reflexele care tonifica functionarea acestor organe.

Cu toate ca in explicatiile exercitiilor de incalzire veti gasi uneori indicatii doar pentru o singura mana, este intotdeauna necesar sa efectuati aceeasi procedura si cu cealalta mana.

Articulatia mainii

Incalzirea pentru articulatia mainii incepe prin flexibilizarea ei. In acest scop exista trei siruri a cate sase puncte shiatsu, toate fiind situate in portiunea de la mijlocul antebratului pana la articulatia palmei. Un sir este in linie cu degetul mic, unul cu cel mijlociu si unul cu degetul mare. Apasati fiecare punct timp de trei secunde. Repetati de trei ori (figurile 1 si 2).

null null

Dupa ce efectuati un tratament shiatsu complet, indoiti articulatia mainii spre interior (flexie palmara), la 90°, si mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori (fig. 3).

null

In continuare, apasati fiecare dintre cele trei siruri alcatuite din cate sase puncte de pe partea exterioara a antebratului, timp de trei secunde fiecare punct. Repetati de trei ori. Apoi indoiti articulatia mainii spre spate la 70°, si mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde (figurile 4-6).

null null null

In sfarsit, intindeti articulatiile mainilor prin indoirea mainii (degetele fiind lipite cam la 25° in partea degetului mare si apoi cam la 65° in directia degetului mic. Mentineti pozitiile timp de 10 secunde; alternati indoirea spre degetul mare cu cea spre degetul mic; repetati de trei ori (fig. 7).

null

Dosul palmei

In regiunile metacarpiene de pe dosul palmei, exista cinci siruri a cate trei puncte de tratament shiatsu. Apasati fiecare punct timp de trei secunde; repetati de trei ori (figurile 8 si 9).

null null

Dupa ce efectuati un tratament amanuntit, intindeti usor degetele larg rasfirate de fiecare parte a degetului mijlociu (fig. 10).

null

Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori.

Palma

Pe palma, in regiunile metacarpiene, de la articulatia mainii pana la baza degetelor, exista patru siruri a cate trei puncte de tratament shiatsu (fig. 11).

null

Apasati fiecare punct timp de trei secunde; repetati de trei ori. Dupa aceea, strangeti degetele, presandu-le ferm din ambele parti spre degetul mijlociu (fig. 12). Nu trebuie sa ramana spatii intre degete. Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori.

null

Stretching (intindere) cu doua maini, pentru regiunea metacarpiana

Lipiti buricele degetelor mainii stangi de buricele respective ale degetelor mainii drepte, apoi, presandu-le unele de celelalte, departati treptat degetele, pana cand degetele mari formeaza o linie orizontala cu cele mici (figurile 13 si 14).

null null

Contactul trebuie sa se faca numai intre buricele degetelor. Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori.

Intinderea celor doua maini, pentru articulatii

Apasand degetele si palma mainii stangi pe degetele si palma mainii drepte, intindeti bratele drept inainte. In continuare, indreptati ambele maini mai intai in directia degetului mare (flexie radiala), apoi in directia degetului mic (flexie ulnara; figurile 15 si 16). Mentineti fiecare pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori.

null null

Dupa aceea, din aceeasi pozitie, indoiti ambele articulatii, mai intai la dreapta, apoi la stanga (fig. 17). Mentineti fiecare pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori. Acest exercitiu implica flexia si extensia articulatiei fiecarei maini.

null

Degetele

Prindeti fiecare deget, din fata si din spate, intre degetul mare si aratator si aplicati presiunea asupra celor trei puncte situate pe degetul mare si asupra celor patru puncte existente pe toate celelalte degete (figurile 18 si 19).

null null

Incepeti de la punctul aflat la baza, mergand pana la varful degetelor. Apasati fiecare punct timp de trei secunde. La fiecare deget presiunea pe punctul final, situat in varful degetului, trebuie insotita de o tragere in sus (fig. 20). Nu se repeta.

null

Se executa apoi acelasi tip de apasare, in aceleasi locuri, dar de data aceasta din lateral (fig. 21).

null

Presiunile vor dura cate trei secunde. Nu se repeta.

Stretching cu degetele aliniate

Stand in picioare, cu coatele usor indoite si departate putin mai mult decat latimea umerilor, tinand degetele ambelor maini departate, uniti-va rapid mainile si aliniati-va degetele (figurile 22 si 23). Repetati de trei ori.

null

null

Daca degetele ambelor maini sunt departate mai mult decat latimea umerilor, exercitiul nu-si va atinge scopul — tratarea nervilor motori si reglarea nervilor in general. Desi pare usor, persoanele ale caror nervi sunt insensibili sau al caror sistem nervos vegetativ este instabil gasesc acest exercitiu dificil si trebuie sa-l repete deseori, pentru a depasi dificultatile.

Daca este efectuat cu ochii inchisi, exercitiul favorizeaza concentrarea mentala. Stimulul pornit de la degete imbunatateste functiile creierului si ajuta la mentinerea echilibrului intre lobul drept si cel stang. In plus, el influenteaza functionarea organelor interne.

Intinderea ambelor maini pentru degetele mici si cele mari

Lipiti buricele degetelor mici si mari ale mainii stangi de cele ale degetelor respective ale mainii drepte; indoiti aratatorul, degetul mijlociu si inelarul fiecarei maini si uniti-le. Presati unul de celalalt buricele degetelor mari si mici (figurile 24-26). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori.

null null

null

 

 

 

 

Daca il veti repeta frecvent, acest exercitiu de shiatsu-stretching va intari si va flexibiliza degetele mici si degetele mari. Si nu numai atat, tinand cont de faptul ca degetele mari corespund plamanilor, iar cele mici inimii, exercitiul va mari capacitatea pulmonara si va intari inima.

Fara a realiza, probabil, ca ar exista o legatura intre degete si organele interne, luptatorii japonezi din trecut practicau miscarile de scrima cu degetele mici in extensie. Tensiunea exercitata asupra acestor degete in timpul loviturilor de sabie de sus in jos constituia un bun antrenament pentru inima.

2. REGIUNEA CERVICALA

REGIUNEA CERVICALA ANTERIOARA

Shiatsu

Exista patru puncte de tratament shiatsu, de fiecare parte a regiunii cervicale anterioare, situate in linie oblica, pornind imediat de la clavicula si ajungand pana la regiunea de sub maxilar (figurile 1 si 2). Ele sunt amplasate pe muschiul sternocleidomastoidian, in zona pe unde trece artera carotida, care aduce sange la fata si la creier.

null

Deoarece toate punctele shiatsu sunt legate de functia inimii si de circulatia sangelui, in mod obisnuit, apasarea se face mai intai pe partea stanga. Dupa ce intregul procedeu a fost terminat pe partea stanga, se trece pe dreapta. Chiar si atunci cand partile stanga si dreapta sunt tratate simultan, nu se schimba ordinea. Primul punct pe gat, in fata, este situat in triunghiul carotidei, acolo unde artera carotida comuna se bifurca in artera carotida externa, care merge spre fata, si artera carotida interna, care merge spre creier. In acest punct, situat imediat sub falca, daca apasati usor cu degetul, este posibil sa simtiti pulsul.

Tratamentul shiatsu aplicat pe regiunea cervicala anterioara incepe de la punctul unu si continua pana la punctul patru (figurile 2 si 3). Directia presiunii este indreptata spre centrul coloanei vertebrale (fig. 4). Apasarea trebuie sa fie usoara si sa dureze numai trei secunde. Regiunea cervicala anterioara este sensibila; de aceea, e necesar sa se procedeze cu grija pentru a se evita stimularea excesiva printr-o presiune prea puternica si prea indelungata.

null

Aplicati mai intai presiunea pe stanga, pe fiecare punct, cate o singura data; repetati de trei ori. Dupa aceea, aplicati presiunea asupra punctelor de pe partea dreapta.

Stretching

Apasand cu baza degetului mare (zona tenara) pe maxilarul inferior, in zona din imediata vecinatate a punctului unu (fig. 5), presati spre spate in dreapta si in stanga simultan (fig. 6), pana cand capul va fi inclinat la circa 40° (fig. 7).

null null null

Mentineti aceasta pozitie 5 pana la 10 secunde. Repetati de trei ori.

In toate cazurile, si in special la gat, presiunea trebuie aplicata gradat. Pentru ca acest exercitiu sa fie eficient, partea de sus a corpului trebuie sa-si mentina stabilitatea, iar procedura de stretching trebuie sa fie concentrata in regiunea cervicala anterioara.

Stretching si contractie

Acest exercitiu de stretching si de contractie, care nu implica mainile, se bazeaza in intregime pe miscarea automata a muschilor. Aduceti mai intai barbia spre piept, ceea ce va duce la relaxarea intregului gat si mai ales a muschiului sternocleidomastoidian (figura 8-1). Impingeti apoi barbia spre exterior si aplecati-va capul pe spate, in linie oblica (fig. 8-2); mentineti capul in aceasta pozitie timp de zece secunde, pentru a contracta muschiul

null

sternocleidomastoidian. Apoi reveniti in pozitia de relaxare aratata in fig. 8-1. In final, inclinati gatul de la baza si intindeti partea din spate a capului pe diagonala in sus. Mentineti aceasta pozitie de extensie timp de zece secunde (fig. 8-4). Reveniti cu capul in pozitia de relaxare (fig. 8-3). Repetati de trei ori.

Culcati-va apoi cu fata in jos pe un pat, astfel incat capul si gatul sa depaseasca marginea patului. Intindeti-va, aplecand capul mai jos decat nivelul patului (fig. 9-1).

null

Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde. Contractati-va gatul prin ridicarea capului (fig. 9-2).

Efecte

Acest exercitiu diminueaza torticolisul muscular, insomnia, efectele negative ale sindromului „loviturii de bici’, arterioscleroza, durerea ochilor, tendi-nita si sughitul. Regleaza secretia hormonilor tiroidei si ajuta la prevenirea dementei senile.

REGIUNEA CERVICALA LATERALA

Shiatsu

Punctele de tratament shiatsu pentru regiunea cervicala laterala sunt amplasate cu incepere de la apofiza mastoida pana la regiunea suprascapulara. De fiecare parte a capului, exista cate patru puncte de acest fel (fig. 10), in locul unde sunt situati muschii gatului: sternocleidomastoidian, scalen si muschiul ridicator al scapulei (omoplatului).

null

Fiecare dintre aceste puncte, incepand cu numarul unu, situat imediat sub apofiza mastoida, se apasa cu aratatorul si cu degetele mijlociu si inelar, lipite ferm de gat. Presiunea se aplica simultan pe partea stanga si pe cea dreapta si dureaza trei secunde (fig. 11). Presiunea se exercita direct pe gat din ambele parti (fig. 12). Pentru a se mari efectul tratamentului shiatsu, coatele trebuie intinse lateral, orizontal, iar partea de sus a corpului trebuie sa se gaseasca intr-o pozitie stabila. Se repeta de trei ori.

null null

Stretching

Incrucisati degetele ambelor maini, cu degetele mari orientate in jos si apasati gatul cu zona tenara a palmelor, tinandu-va coatele lateral (fig. 13). In continuare, intindeti gatul in sus si mentineti pozitia timp de zece

null null

secunde (fig. 14). Repetati de trei ori. Dupa aceea, aplecati-va incet capul spre stanga, pana cand formeaza un unghi de 50°. Din aceasta pozitie, intindeti capul in sus, pe diagonala (fig. 15). Mana stanga serveste doar ca sprijin. Actiunea este efectuata cu mana dreapta. Cand intinderea este incheiata, reveniti cu capul in pozitia initiala; repetati de trei ori. Apoi efectuati acelasi exercitiu de stretching spre dreapta (fig. 16).

null null

Acest exercitiu de intindere are drept rezultat obtinerea unei elasticitati sporite a regiunii cervicale laterale si corecteaza pozitia defectuoasa (fig. 17).

null

Stretching si contractie

Incrucisand degetele, puneti-va ambele maini pe varful capului si apasati in jos pentru a va contracta gatul (fig. 18). Incordati-va muschii gatului (partea dreapta si cea stanga), ca si cum v-ati impotrivi acestei presiuni, si mentineti contractia timp de zece secunde. Apoi, eliberandu-va rapid capul, intindeti gatul in sus (fig. 19). Repetati de trei ori.

null null

Efecte

Acest exercitiu fortifica muschii gatului. De asemenea, diminueaza suferintele muschilor gatului, ale umarului, ale bratului si muschilor scaleni, combate sindromul „loviturii de bici’, ajuta la prevenirea arteriosclerozei, a insomniei, a durerilor de cap, a umerilor rigizi, a zgomotelor in urechi si a dementei senile.

ZONA MEDULLA OBLONGATA

Zona medulla oblongata este situata la granita dintre zona cervicala si cea occipitala, intre osul occipital si prima vertebra cervicala (fig. 20).

null

Ea se afla intr-o depresiune suficient de mica pentru a fi acoperita de partea carnoasa a degetului mare. Aceasta depresiune este marginita de osul occipital si de muschii mici drepti posteriori ai capului (stanga si dreapta), inserati pe prima vertebra cervicala, si de muschii mari drepti posteriori ai capului, care se insera pe a doua vertebra cervicala. Atunci cand acesti muschi devin rigizi, ei ingusteaza depresiunea si devin un obstacol in calea tratamentului shiatsu (figurile 21 si 22).

null null

In asemenea cazuri, este necesar sa facem muschii mai flexibili prin aplicarea presiunii cu aratatorul, degetul mijlociu si inelarul pe muschii inconjuratori, deschizand astfel interstitiul dintre osul occipital si prima vertebra cervicala, ceea ce permite ca apasarea de tip shiatsu sa patrunda pana la medulla oblongata (figurile 23 si 24).

null

Shiatsu, stretching si contractie

In cazul acestei regiuni, cele trei procedee se executa simultan. Apasati buricul degetului mijlociu stang pe medulla oblongata si puneti buricul degetului mijlociu drept peste cel stang. Orientati ambele coate lateral si aplicati presiunea pe directia unei linii oblice care duce pana in zona dintre sprancene. Concomitent, intindeti medulla oblongata prin inclinarea lenta a capului inainte la 30° – figurile 25-27 (1 si 2). Aduceti din nou capul in pozitia initiala. Apoi, aplicand presiunea pe medulla oblongata, inclinati capul spre spate la 30° – fig. 27 (2 si 3). Aceasta miscare duce la contractia respectivei zone. Mentineti pozitia timp de zece secunde; repetati de trei ori.

null null null

Efecte

Exista un temei pentru vechiul obicei de a lovi sau de a trage parul in zona medulla oblongata, cu scopul de a se opri hemoragia nazala. Stimularea acesteia, medulla oblongata fiind un centru de vasoconstrictie din regiunea respectiva, duce la contractia vaselor sanguine si, deci, la oprirea hemoragiei. Stimularea prin lovirea cu palma este insa prea puternica si este mai bine sa se aplice o presiune delicata, dar de durata. Acest exercitiu opreste hemoragia nazala, stimuleaza functiile cerebrale, glanda hipofiza si regleaza secretia hormonala, in plus, inlatura insomnia, sindromul „loviturii de bici’, durerile de cap, tulburarile datorate menopauzei si ajuta la prevenirea dementei senile.

REGIUNEA CERVICALA POSTERIOARA

Shiatsu

In aceasta regiune, exista doua siruri a cate patru puncte shiatsu, care incep de sus, din zona medulla oblongata, si continua pana la baza gatului (fig. 28).

null

Presiunea se aplica simultan cu aratatorul, degetul mijlociu si inelarul ambelor maini catre centrul fetei si dureaza cate trei secunde pentru fiecare punct (figurile 29 si 30).

null null

Se repeta intreaga serie de trei ori. Acest tratament face mai elastici muschii cervicali posteriori (trapezul, muschiul splenius al gatului si muschiul semispinal al capului).

Stretching

Precum in cazul regiunii cervicale laterale, impreunati-va degetele ambelor maini si apasati cu zona tenara a palmelor portiunea situata imediat sub zona occipitala. Apasati apoi puternic, cu intreaga suprafata a palmelor, zona cervicala posterioara. Din aceasta pozitie, inclinati treptat capul in fata, tinand gatul intins, ca si cum ati saluta (figurile 31 si 32). Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde; repetati de trei ori.

null null

Stretching si contractie

Dupa stretching, reveniti mai intai in pozitia normala, apoi contractati muschii regiunii cervicale posterioare, aplecand capul spre spate (figurile 33 si 34).

null null

Mentineti aceasta pozitie timp de zece secunde, reveniti in pozitia normala, dupa care aplecati-va din nou capul, de data aceasta in fata, si mentineti pozitia timp de zece secunde; repetati totul de trei ori.

Efecte

Acest exercitiu diminueaza nevralgia occipitala, senzatia de greutate sau de durere a capului, migrena, sindromul „loviturii de bici’, arterioscleroza, insomnia, ameteala si ajuta la prevenirea dementei senile.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s